ANALISA ISU: KEPUTUSAN NAIK PANGKAT
Apabila YAB Timbalan Perdana Menteri selaku
Menteri Pelajaran mengumumkan 20,053 guru sekolah rendah dan sekolah menengah
terlibat dengan kenaikan pangkat dan boleh disemak melalui web
KPM maka ramailah terutama yang memohon berharap mendapatkannya. Maklumlah ini
pertama kali dalam sejarah kalau tidak silap saya, hal berkaitan naik
pangkat boleh diketahui secara online. Tahniah KPM atas transformasi dan
inovasi ini.
Barangkali dalam keghairahan untuk menyemak ada
sebahagiannya lupa bahawa keputusan itu hanya untuk naik pangkat secara
"Time-Base" bukannya untuk keputusan secara "pemangkuan".
Maka yang mohon secara pemangkuan dan yang tidak cukup tempoh "Time
Base" atau yang cukup tapi permohonan tidak lengkap atau tidak mohon atau
tercicir maka tiadalah dalam senarai itu. Tempoh untuk melayakkan secara Time
Base bagi PPLD dan PPS sepertimana berikut :
PPLD :
DGA29 – 3GA32 (8tahun) , DGA32 – DGA34 (8tahun) dan DGA34 – DGA38 (5tahun)
PPS :
DG41 – DG44 (8tahun) ,DG44 – DG48 (8tahun) ,DG48 – DG52 (6tahun) dan DG52
– DG54 (3tahun)
Harus dingatkan bila sebut sahaja naik pangkat
maka segala syarat asas naik pangkat mesti sempurna seperti tarikh istihar
harta, tiada tindakan tatatertib dan sebagainya lagi. Secara prinsip penyandang
"Time Base" diberi secara KUP (Khas Untuk Penyandang) dan mereka
kekal berada di tempat sekarang tanpa perlu berpindah. Jika ada jawatan hakiki
yang setara dengan gred Time Base yang disandang mereka boleh dipertimbangkan
untuk memegang jawatan hakiki seperti mana pelaksanaan DGA32 (KUP) dan
DG48(KUP) sebagai Guru Penolong Kanan. Begitu juga mereka yang sudah memegang
jawatan hakiki seperti GPK atau Guru Besar SKM DGA32 apabila mereka mendapat DGA34
(KUP) mereka akan kekal atas jawatan mereka sekarang kecuali jika ada keperluan
untuk diamanahkan ke jawatan hakiki yang setara berasaskan kekesongan dan
kehendak ketua jabatan.
Sukacita kita ingin mengingatkan GPK sekolah
rendah yang memperolehi DGA34(KUP) bahawa jawatan hakiki anda sandang ialah
bertaraf DGA32. Oleh itu kuasa yang diberi oleh peraturan dan
undang-undang tidak sama dengan jawatan hakiki Guru Besar gred DGA34. Kita
tidak mahu mendengar apa-apa aduan mengenai GPK DGA34(KUP) bahawa mereka
setaraf dengan Guru Besar dan ingkar perintah atau memperlekeh Guru Besar
akibat ketidak fahaman tentang status ini. Dalam sistem kita yang digunapakai
hari ini kuasa ditentukan oleh jawatan bukannya gred. Justru sampai
bila-bilapun kuasa yang ada pada Guru Besar akan lebih tinggi daripada jawatan
lain di sekolah atau apa gred yang ada di sekolah jika tiada perubahan dasar
sedia ada. Ada suara dan desakan agar jawatan Guru Besar perlu diserasi dengan
gred yang tinggi agar bukan sahaja setara dengan kuasa yang diberi tetapi juga
sebagai penghormatan dan mengelakkan kekeliruan. Barangkali ada logiknya KPM
mengkaji tranformasi perjawatan pengurusan sekolah rendah ini agar sesuai
dengan perubahan tuntutan dan perkembangan semasa.
Setakat analisa ini ditulis dan apa yang kami
tahu jawatan hakiki Pengetua yang tertinggi ialah Gred DG52 dan gred hakiki GPK
Sekolah Menengah tertinggi ialah DG48. Gred Pengetua yang melebihi DG52 ialah
Gred Cemerlang dan berstatus Khas Untuk Penyandang. Sementara gred hakiki tertinggi
Guru Besar ialah DGA38 untuk semua Sekolah Kluster dan SBT dan gred tertinggi
hakiki GPK ialah DGA34 (dalam proses pelantikan) untuk mereka yang ada di
Sekolah Kluster dan SBT sahaja. Selain dari itu gred hakiki Guru Besar ialah
DGA34 dan GPK ialah DGA32. Guru Besar atau GPK yang berada lebih tinggi dari
gred itu diberi Khas Untuk Penyandang sama ada kerana dapat "Time
Base", Guru Besar Cemerlang ataupun mendapat gred siswazah semasa berada
dalam jawatan hakiki tersebut.
Kadang-kadang ramai lebih rela berada di gred
Time Base kerana tidak mahu dibebani dengan tugas pentadbiran dan mereka juga
mampu menikmati gaji yang lumayan. Tetapi jika mereka berhasrat mengejar
kerjaya kenaikan pangkat dengan lebih cepat mereka perlu memilih laluan
cemerlang atau pemangkuan kerana tempoh menunggu had kelayakan lebih pendek
daripada Time Base. Terpulang kepada individu. Apa yang penting kita mampu
memberi khidmat dalam apa jua posisi bukannya menyusahkan orang lain dan
pengurusan sekolah dengan keegoan atau kedangkalan kita memahami hakikat
kedudukan diri sendiri.
Selain kita berseronok dengan jawatan naik pangkat dan gaji baru yang lebih lumayan barangkali kita juga tidak harus melupakan rakan seperjuangan yang masih belum tahu untung nasib diri. Ramai rakan guru kita dari kalangan pjj masih belum dilantik walaupun telah lulus dan diperakukan. Ada yang sudah menjangkau dua tahun walhal perkhidmatan hanya bersisa empat lima tahun sahaja lagi. Kita berharap KPM tidak memandang sepi khidmat dan pengorbanan mereka untuk menyahut transformasi bagi mempertingkatkan kualiti diri dan produktiviti perkhidmatan. Kita berharap dengan penjelasan ringkas kita memahami kedudukan yang sebenar dan jika anda mempunyai maklumat dan aviden yang sah dan sahih panjang-panjangkanlah untuk kita kongsi kerana kita tidak mahu kita tersesat dalam jaringan maklumat yang salah, penuh andaian dan persepsi yang mengelirukan.
No comments:
Post a Comment